Byggeprocessen har været det nemmeste

Af Susanne

På hjørnet af Horsensgade og Silkeborggade v. Silkeborg Plads er Altan.dk i disse dage ved at afslutte opsætningen af altaner på en god del af lejlighederne i andelsboligforeningen med 35 andelshavere. For beboerne har processen med altanerne varet i 4-5 år, men selve den fysiske opsætning varer kun nogle måneder og er indtil videre forløbet forholdsvis smertefrit.

Præcis som i mange andre byejendomme, drømte beboerne i Horsensgade om at få deres egen altan, hvor de kan slappe af, være sig selv og nyde det gode liv. Derfor luftede de for 4-5 år første gang tankerne om at få opsat altaner på en generalforsamling i andelsboligforeningen. Siden har flere folk i foreningen arbejdet for at få gennemført projektet, der endelig denne sommer gik fra at være en teoretisk mulighed til at blive en yderst behagelig virkelighed for langt de fleste beboere i ejendommen. For desværre betød kommunens restriktioner, at et fåtal af lejlighederne ikke måtte få opsat altaner.

Men selv om 4-5 år er lang tid, har det været en vigtig proces, fortæller journalist Nanna Stærmose, der bor i ejendommen på Østerbrogade: ”Det nytter ikke at forhaste sig med et så omfattende indgreb som opsætning af adskillige altaner. Det har dog været en langstrakt proces, hvor vi blandt meget andet har søgt kommunen om tilladelser, haft følere ude hos andre altanfirmaer, debatteret løsningen flittigt på flere generalforsamlinger, og hvor de, som har lavet en stor del af det forberedende arbejde, er fraflyttet foreningen, så andre har måtte tage stafetten i stedet,” siger Nanna.


Ser mere til hinanden
Hun har endnu ikke selv fået sin altan opsat af Altan.dk, men det venter lige om hjørnet. Det er Nannas klare indtryk, at de beboere, som har fået deres altaner, er vilde med dem. ”Det bliver fantastisk at få altanen. Det giver en enorm værdi til den enkelte andelshaver, at man kan sætte sig ud i noget, som ikke er et fællesareal.

Selvom vi har en skøn gård og et rigtigt hyggeligt fællesskab herinde, er det noget andet, at man har sit eget lille uderum, som man kan indrette og bruge helt efter sin egen smag. Men faktisk kan en altan også tilføre vores ejendom noget mere fællesskab. Vi får nemlig fremover mulighed for at snakke sammen over gelænderet. Min nabos altan er ret tæt på mit køkkenvindue, og selvom nogen måske vil finde det irriterende, at jeg kan kigge ned på, at de drikker morgenkaffe på altanen, synes jeg, at det kan være med til at styrke nærheden herinde. Hvis altanen betyder, at vi i de varme måneder ser lidt mere til hinanden, er det da bare dejligt,” pointerer Nanna.


Forbavsende hurtigt
Indtil videre er selve den fysiske byggeproces forløbet effektivt og uden de store kvaler for beboerne. Altan.dk startede opsætningen i juni, og selvom der har været en sommerferie inde over, kører arbejdet som planlagt, da de sidst i august kun mangler de sidste par opgange. ”Da kranen og liften blev sat op, gik det forbavsende hurtigt med, at altanerne blev til virkelighed. Flere af dem, der har fået altan i gården, er glædeligt overrasket over, at de allerede har kunnet bruge dem denne sommer. Det sviner selvfølgelig lidt i gården, men folk har været forstående over for de gener, der uvægerligt kommer. Altan.dk har været gode til at informere og ikke rode mere end højest nødvendigt. Selve opsætningen har i virkeligheden været det, som har været mindst stressende i hele processen. Det har været professionelle mennesker, og man kan godt mærke, at de har prøvet at opføre altaner i gamle ejendomme før. Det nemme har været byggeriet, mens det komplekse har været at få tilladelser hos kommunen og få undersøgt, hvad der kan lade sig gøre,” fortæller Nanna.

Fik sat ansigt på folk
Udover at byggeprocessen indtil videre er forløbet forholdsvis smertefrit, udtrykker hun også tilfredshed med Altan.dk’s kommunikation. ”Vi havde et fint opstartsmøde, hvor vi blev introduceret til de folk, som kommer og opsætter altanerne. Vi fik sat ansigt på dem og fik deres telefonnumre. Vi har desuden en kontakt hos Altan.dk, vi har kunnet ringe til, hvis vi har haft nogle spørgsmål. De enkelte beboere har haft nogle meget specifikke spørgsmål til, hvornår det gik udover deres lejlighed, hvilket er noget, Altan.dk ikke altid kan planlægge specifikt. Mange har under Corona siddet hjemme og arbejdet, hvilket har betydet, at de naturligt nok gerne ville vide mere præcist, hvornår der var larm. De har forsøgt at informere så meget som muligt, og i det store og hele er processen gået rimelig smertefrit,” slutter Nanna.


www.altan.dk
Gl. Kongevej 17-19 · 1610 Kbh V · Næstvedvej 60 · 4180 Sorø · tlf. 70 70 20 18

Related Articles