Metro Cityring får stor betydning for Østerbro

Af Susanne

Første del af det enorme projekt med at binde byen endnu tættere sammen står klar i 2019 med de 17 stationer i Cityringen og de to stationer i 2020 i Nordhavn. Vi har kigget lidt på det enorme projekt og på de forskellige Østerbro stationer.

Af: Lars Graabek – Mit Østerbro. Billedekilde: Metroselskabet

Alle, der har færdes i byen de seneste år, har ikke kunnet undgå de mange byggepladser, som metroudbygningen har afstedkommet. Det har ærligt været en plage, men nu er det – med enkle undtagelser – slut, og vi kan glæde os over, at indre by forbindes tæt med de 17 stationer i Cityringen, mens Nordhavn med to stationer og Sydhavn med fem stationer også får deres egne linjer, som dels vil binde de to bydele tættere sammen, dels binde dem sammen med indre by, når de i henholdsvis 2019, 2020 og 2024 kobles på Cityringen. Og binde Østerbro og Nordhavn tættere på resten af byen! Her kommer der nemlig til at køre metro på stationerne Østerport, Trianglen, Poul Henningsens Plads, Vibenshus Runddel, Nordhavn og Orientkaj.

Uden køreplan

Den udvidede metro vil ligesom den eksisterende metro have hyppige afgange og køre uden en egentlig køreplan. Gennemsnitsfarten bliver 40 kilometer i timen inklusiv stop på stationerne. Det vil tage 24 minutter at køre hele Cityringen rundt, og da metrotogene kører i begge retninger, vil den tidsmæssigt længste tur mellem Københavns H og Skjolds Plads tage 12 minutter. Når Cityringen åbner, vil 85 procent af københavnerne få under 600 meter til en metro- eller togstation. Det forventes, at allerede i 2019 vil 130 millioner passagerer rejse i den samlede metro.

Beskrivelse af stationer

Hvordan bliver de nye Østerbro-stationer – herunder også Nordhavn og Orientkaj – så? De fire ’rene’ Østerbro-stationer åbner til næste år, mens Nordhavn og Orientkaj først er klar i starten af 2020. Metrostationen Østerport forventes at få 18.000 daglige påstigere i 2025. Den placeres på Oslo Plads parallelt med karéen mellem Kristianiagade og Østbanegade. Østerport bliver en stor omstigningsstation mellem metro, bus, S-tog og regionaltog. Der bliver derfor etableret en underjordisk gennemgang mellem metrostationen og Østerport Station. Metrostationen Vibenshus forventes at få 9.000 daglige påstigere i 2025. Stationen bliver en del af hjørnet af Fælledparken, hvor hovedtrappe, elevatorer og ovenlys indgår i det grønne parkrum. Hovedtrappen ligger ud mod selve runddelen.

Grusplads bevares ved Trianglen

Metrostationen Poul Henningsens Plads forventes at få 11.000 daglige påstigere i 2025. Stationen er placeret i forbindelse med Reersøgade, der bliver lukket for gennemkørende trafik. Hovedtrappen bliver orienteret ud mod Jagtvej. Metrostationen Trianglen forventes at få 11.000 daglige påstigere i 2025. Den store grusplads ved Trianglen bevares og er tænkt ind i planerne for metrostationen som foyer eller overgang mellem det trafikerede byrum og den rolige Fælledpark. Metrostation Nordhavn forventes af få 5.000 daglige påstigere i 2025. Den er placeret på den kommende Nordhavns Plads i det nye Århusgadekvarter. Metrostation Orientkaj forventes at få 4.000 daglige påstigere i 2025. Metroen kommer op ad tunnelen efter Nordhavn metrostation, hvor den fortsætter på en højbane frem til Orientkaj.


Se mere om hele projektet på www.m.dk

Related Articles