Nemt, hurtigt og bekvemt med 4 x 27

Af Susanne

Taxi 4×27 er københavnernes og østerbroernes eget taxiselskab. Selskabet består af mere end 250 vogne, der sørger for at transportere kunderne nemt, hurtigt og bekvemt rundt.   

Du har nok set en af deres karakteristiske gule taxier køre på gaderne i Østerbro og København. De er et selskab, der er i en pæn vækst, og som også har vogne i Aarhus, Odense, Frederikshavn, Skagen, Holstebro og Sønderborg. De er, som direktør Thomas R.B. Petersen formulerer det, ”et lille, landsdækkende selskab i vækst.” Selskabet består i høj grad af selvstændige vognmænd, der selv ejer bilerne, hvilket ofte giver en mere personlig betjening, end man kan forvente af en ansat chauffør.

I 2018 kom der en ny taxilov, der vendte op og ned på meget i taxibranchen, men Taxi 4×27 er stadig det gode, gamle taxiselskab, man kender og holder af, fortæller Thomas R.B. Petersen. ”Nu hedder vi bare ikke Amager-Øbrobilen, men Taxi 4×27. Vi er et af de ældste taxiselskaber herhjemme, og selvom AmagerTaxi og Øbrobilen fusionerede tilbage i 1990’erne, duer flere af de gamle telefonnumre stadig. Men 4×27 er altså noget nemmere at huske!”

Udførligt adfærdskodeks

Hver gang, man kører med en taxi, er der en personlig kontakt med chaufføren. Derfor har ledelsen i Taxi 4×27 lavet et udførligt adfærdskodeks, som grundigt informerer chaufførerne om, hvordan man agerer og ikke agerer i taxierne. ”Det er nu meget simpelt – vi forlanger overordnet, at vore chauffører opfører sig ordentligt – naturligvis.

Og i 95 % eller mere af tilfældene har vi slet ikke problemer med den slags, men når der er travlt, kan der være udfordringer for chaufførerne, og hvis vi får nogle klager, tager vi dem meget alvorligt. Det hører heldigvis til sjældenhederne,” understreger Thomas R.B. Petersen.

Når man skal have fat i en taxi fra Taxi 4×27, er deres Call Center i princippet altid åbent – altså 24/7 365 dage om året. De lukker ikke telefonerne og dutter optaget, som det er sædvanen de fleste andre steder, selvom der er meget travlt. I stedet oplyser de kunderne om, at der er meget travlt, hvilket kan være rart at vide, når man som kunde står i en stresset situation og skal bruge en taxi. Og kan handle derefter.

Glemte genstand til hittegods

Hvis man en dag skulle være så uheldig at glemme noget i en 4×27 taxi, skal chaufføren køre den tabte genstand til hittegods, påpeger Thomas R.B. Petersen. ”Hvis det er en speciel genstand, tager chaufføren den hen til centralen, hvor vi forsøger at hjælpe kunden med at få den tilbage. Er det ikke muligt, bliver den kørt til politiet eller smidt ud afhængig af, hvilken genstand man har glemt.”

”Det er meget forskellige genstande, der bliver glemt i taxierne. Det kan være alt fra julefrokostdrikkevarer, over en kuffert med stoffer – altså bløde stoffer, nemlig gardiner (her for nylig), til en taske med en piges lille sovedyr. Der bliver glemt mange sjove ting i bilerne, men heldigvis får de fleste deres ting tilbage. Typisk laver man en aftale med chaufføren om, at han kører ud med det, hvilket kunden betaler for, eller også kan man selv afhente genstanden på centralen, det er selvfølgelig gratis.”   

Første selskab med CO2 neutrale tiltag

I dag tales der meget om bæredygtighed i trafikken ved at man for eksempel bruger el- eller brintbiler. Hos Taxi 4×27 synes de, at det er en rigtig god ide med de to alternative brændstofmidler. Problemet er blot, at det er svært at få vognmændene over på en teknologi, som endnu ikke er udviklet til taxier. ”Hvis man skal investere i en Tesla eller en Jaguar, som stort set er de eneste elbiler, der kan bruges til taxikørsel, er det en meget voldsom investering.

Vi støtter op om den grønne tankegang, og prøvede som det første selskab herhjemme at lave en række CO2 neutraliserende tiltag i 2009.

Det blev taget godt imod hos primært store virksomheder og hoteller med CSR-ordninger, hvorimod de offentlige myndigheder og private ikke bakkede nær så meget op om initiativet. Men når muligheden for en grøn ordning er der, presser vi på hos vore vognmænd – vi er blandt andet med i en el-testordning pt. – men lige nu er det svært at skaffe biler, der har en tilstrækkelig rækkevidde og en passende størrelse. Når vi får nogle elbiler, bliver de prioriteret først hos os, hvis alle de mange udfordringer omkring opladning, tilgængelighed og økonomi er blevet løst,” oplyser Thomas R.B. Petersen.


www.4×27.dk · Tlf. 27 27 27 27

Related Articles