Vi sælger tillid

Af Susanne

Discountkæden REMA 1000har haft stor succes i Danmark de seneste år. Det skyldes blandt andet, at de har et klart lavpriskoncept og har været på forkant med forbrugerudviklingen med satsninger på bl.a. madspild og økologi. Præcis som den lokale REMA 1000 butik på Æbeløgade 11, der siden 2017 er blevet drevet af købmand Daniel Schäffner. 

Han går meget op i at efterleve de værdier, som kendetegner REMA 1000’s måde at drive virksomhed på. ”Det er værdier, som passer ualmindeligt godt til mig og mine holdninger. Positive værdier, jeg kun kan bakke op omkring. Jeg synes, vores ledelse har været dygtige til at få udbredt værdierne til alle REMA købmændene landet over,” siger Daniel Schäffner. 

For ham handler det grundlæggende om, at kunderne kan få de varer, som de efterspørger i butikken og om at ’imponere’ dem med noget ekstra som for eksempel friske blomster, frisk frugt og grønt og lignende. ”Vi skal sørge for, at de er trygge og glade ved at komme her og har tillid til, at varerne er i orden, og at de kan blive inspirerede til at handle. Samtidig skal de føle, at vi er deres lokale indkøbssted – vi er på fornavn med mange af kunderne, og det er en fornøjelse at hilse på de mange faste kunder hver dag,” siger Daniel Schäffner.  

Økologi i centrum

Økologisk frugt og grønt er et af de vigtige indsatsområder for butikken på Æbeløgade. De køber generelt mange økologiske varer, og op mod 40 procent af deres frugt og grønt er økologisk. ”Vi mærker tydeligt, at østerbroerne går stærkt op i økologi og bæredygtighed omkring varerne. De vil for eksempel gerne have frilandsgrise og efterspørger økologiske æg osv. Forbrugerne er yderst bevidste omkring hvad, der kendetegner varerne samtidig med, at de også kigger på prisen. Her prøver jeg at tilpasse butikken til lokalområdet med strategiske priser på nogle faste varer. Det kan være i forhold til den bæredygtige havredrik, som kunderne ved, at de altid kan få til en fast lav pris her. Kunderne kommer igen, når de kan få ting, de køber meget af, til en fast lav pris. Vi skal have fingeren på pulsen i forhold til lokalområdet og vide, om de eksempelvis vil have økologi eller konventionelle varer. Vi kan fremhæve en masse forhold omkring varerne, men i sidste ende handler det jo om at sælge noget. Og her efterspørger folk fra Østerbro gerne ting som økologi og bæredygtighed,” påpeger Daniel Schäffner. 

Frihed under ansvar

At REMA 1000-butikkerne drives som en franchise model med frihed under ansvar passer ham utroligt godt. ”Det er en fornøjelse, at nogen ovenfra har tillid til mig som købmand, lige så vel som mine kunder og medarbejdere har tillid til, at jeg leverer det, jeg skal. Og det synes jeg, vi gør i REMA 1000,” siger Daniel Schäffner. 

Mætte deres hjerter

At REMA 1000 handler meget om værdier og lave priser, bekræfter indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen: ”Vi er en værdibaseret virksomhed, og lever efter vores ejer Odd Reitans værdier. Han ønsker, at vi skal være Skandinaviens mest værdidrevne virksomhed. Dvs. han går meget op i, at vi er en discountkæde, der bruger sund fornuft og opfører sig ordentligt. Som han formulerer det, så ’skal vi ikke kun mætte folks maver, vi skal også mætte deres hjerter’. I Danmark profilerer vi os med at vi er en discountkæde med lave priser, god kvalitet og et stort sortiment, der dækker hele familiens behov. Det handler også om at levere en god service, og så gør vi meget ud af at være lokalt forankret og bidrage i lokalsamfundet. Desuden taler vi meget om discount med holdning, da vi som discountkæde er nødt til at tage et ansvar. REMA 1000 skal bidrage inden for nutidens store dagsordener, da forbrugerne forventer det i dag. Vi arbejder for at tage hensyn til dyr, mennesker og miljø. Det vil konkret sige, at hvis der indgår noget med dyr, skal de behandles ordentligt, at de mennesker, der producerer vores varer, får en løn, de kan leve af, og at vi ikke bruger børnearbejde. Og så skal vi belaste miljøet mindst muligt. Vi sælger ikke kun varer, vi sælger også tillid. Når man køber noget hos os i dag, skal man kunne stole på, at det er fremkommet på en ordentlig måde,” siger Anders René Jensen.  

Bekæmper madspild

Den norskejede discountkæde har flere fokusområder, der er koblet op på FN’s Verdensmål. Som for eksempel at bekæmpe madspild, en indsats, de startede med for mange år siden som nogle af de første. ”Vi startede blandt andet med at gå væk fra flerstykpriser, så vi ikke presser overflødige varer ud til kunderne. Vores vej-selv frugt og grønt handler også om, at man kun tager det, man behøver. Vi har lavet mindre pakninger på vores varer, så de passer til kundernes behov, og så der ikke er noget, der smides ud. Samtidig sælger vi også anden sorterings agurker, peberfrugter og tomater fra danske avlere, så de ikke går til spilde,” siger Anders René Jensen og tilføjer: ”Som Daniel allerede har fortalt, har vi stor fokus på økologi. Som noget nyt er vi derfor sammen med Sven og Sanne Brodersen medejere af Gram Slot, der er Danmarks største økologiske landbrug.” 

Sponsorerer lokale sportsforeninger REMA 1000 bruger dyrevel færdsmærker, og de benytter gerne de officielle mærkninger inden for sundhed som for eksempel Nøglehulsmærket med de mange kostfibre, fortæller indkøbs- og marketingdirektøren: ”Vi kigger på sundhed både i forhold til de varer, vi sælger og i forhold til at sponsorere flere end 500 lokale sportsforeninger, så vi kan hjælpe til med at børn og unge får en sund livsstil. Denne sommer stod vi desuden bag en række sportscamps med hele 40.000 deltagere. For os handler det meget om, at hvis der er nogle områder med problemstillinger, så spørger vi os selv om, hvorvidt det overhovedet er noget, vi kan påvirke. Vi tager det ansvar fordi vi kan være med til at påvirke forbrugerne til at træffe nogle mere bæredygtige beslutninger. Det kan vi gøre ved at stille krav til vores leve-randører og producenter om, hvordan de producerer varerne,” slutter Anders René Jensen. 


REMA · Æbeløgade 11 · 2100 Kbh. Ø · Tlf. 39 29 84 99 · Find os på facebook: REMA1000Aebeloegade

Related Articles